Restrykcyjne diety – dlaczego mogą być szkodliwe?

Informacja o korzystaniu z plików Cookies.

W celu realizacji usług ta strona zapisuje w urządzeniu użytkownika niewielkie informacje w postaci plików Cookies.

Dowiedz się więcej o plikach cookies.

Osoby, które chcą schudnąć często przechodzą na bardzo restrykcyjne diety, ograniczając posiłki do absolutnego minimum.

Niestety zbyt duże ograniczenie kalorii, może wiązać się z niekorzystnymi skutkami dla organizmu.

Kaloria definiowana jest jako „ilość ciepła potrzebna do podgrzania, pod ciśnieniem 1 atmosfery, 1 g czystej chemicznie wody o 1 °C od temperatury 14,5 do 15,5 °C”.Jednak częściej myślimy o kalorii jako o jednostce miary dla ilości energii, którą dostarczamy organizmowi wraz z posiłkami i napojami.

Ludzki organizm potrzebuje kalorii do utrzymania trzech głównych procesów:

  • podstawowa przemiana materii (PPM) - Odnosi się do liczby kalorii potrzebnych do pokrycia podstawowych funkcji, w tym prawidłowego funkcjonowania mózgu, nerek, serca, płuc i układu nerwowego.
  • Twoje ciało używa pewnej liczby kalorii do strawienia i metabolizowania żywności, którą jesz. Jest to tak zwany efekt termiczny pożywienia.
  • Aktywność fizyczna: Odnosi się do liczby kalorii potrzebnych do podjęcia codziennych czynności i ćwiczeń. Ogólnie rzecz ujmując, jedzenie za dużej ilości kalorii (w stosunku do potrzeb organizmu) spowoduje przyrost masy ciała, głównie w postaci tkanki tłuszczowej. Z drugiej strony deficyt kaloryczny prowadzi do utraty masy ciała, jednak pamiętajmy, że zbyt drastyczne ograniczenie kalorii ma też swoje wady! Dlatego proces odchudzania powinien przebiegać w tempie fizjologicznym (2-4 kg miesięcznie) pod czujnym okiem dietetyka.

1. Spowolnienie metabolizmu

Regularne spożywanie mniejszej ilości kalorii niż potrzeby organizmu może powodować spowolnienie metabolizmu.

Kilka badań wykazuje, że dieta o niskiej zawartości energetycznej może zmniejszyć liczbę spalanych kalorii nawet o 23%.

Co więcej, wolniejszy metabolizm może utrzymywać się długo po zaprzestaniu diety głodówkowej. To właśnie wtedy najczęściej następuje efekt jojo!

Większość osób po zakończeniu restrykcyjnej diety, od razu wraca do swoich starych nawyków żywieniowych, a nawet rekompensuje sobie okres wyrzeczeń, poprzez zjadanie dużej ilości wysokokalorycznych produktów. Dodając do tego wszystkiego spowolniony metabolizm, efekt jojo mamy murowany.

Spowolnienie metabolizmu w dużej mierze spowodowane jest utratą mięśni w trakcie głodówek.

Aby mieć pewność, że dieta nie wpłynie niekorzystnie na Twój metabolizm, ilość dostarczanych wraz z nią kalorii nie może być niższa niż podstawowa przemiana materii, która u każdego jest inna i zależy głównie od wieku, wzrostu oraz masy ciała.

Również pomocne może okazać się niewielkie zwiększenie spożycie białka oraz dodanie ćwiczeń oporowych.

2. Niedobory składników odżywczych

Restrykcyjne diety mogą utrudniać zaspokojenie wszystkich potrzeb żywieniowych, a więc mogą doprowadzić do poważnych niedoborów żywieniowych. Długotrwałe i drastyczne cięcie kalorii może między innymi nie dostarczyć wystarczających ilości żelaza, kwasu foliowego lub witaminy B12, a niedobory tych składników prowadzą do anemii i osłabienia.

Oprócz tego możesz mieć problem z zaspokojeniem podaży wapnia, magnezu czy witamin z grupy B.Dlatego będąc na diecie nie zapominaj o różnorodności!

3. Niekorzystny wpływ na płodność

Ograniczenie zbyt dużej ilości kalorii może mieć negatywny wpływ na płodność. Jest to szczególnie ważne dla kobiet, ponieważ zdolność do owulacji zależy od poziomu hormonów.

Dokładniej, zwiększenie stężenia estrogenu i hormonu luteinizującego (LH) jest konieczne, aby wystąpić owulacja.

Co ciekawe, badania wykazały, że poziom LH zależy częściowo od ilości kalorii dostępnych w diecie kobiety.Badania wykazują, że funkcja rozrodcza jest stłumiona u kobiet, które spożywają o 22-42% mniej kalorii, niż zapotrzebowanie.

Niewystarczające spożycie kalorii może również zmniejszyć poziom estrogenu, co uważa się za trwały negatywny wpływ na zdrowie kości i serca.Objawy zmniejszonej płodności mogą obejmować nieregularne cykle menstruacyjne lub ich brak. Jednak subtelne zaburzenia menstruacyjne mogą nie wykazywać żadnych objawów, dlatego mogą wymagać dokładniejszego badania lekarskiego.Naukowcy uważają, że zbyt duże ograniczenie kalorii może mieć również wpływ na funkcję rozrodczą mężczyzny, ale na temat istnieje niewiele badań.

4. Osłabienie tkanki kostnej

Drastyczne ograniczenia kaloryczne mogą osłabić twoje kości.

Dzieje się tak ponieważ ograniczenie kalorii może zmniejszyć poziom estrogenów i testosteronu. Niski poziom tych dwóch hormonów rozrodczych jest uważany za redukcje procesów kościotwórczych i zwiększenie rozkładu kości. Wszystko to sprawia że kości są słabe i bardziej podatne na złamania.Ponadto ograniczenie kalorii - zwłaszcza w połączeniu z intensywnymi ćwiczeniami fizycznymi - może zwiększyć poziom hormonów stresu. A to również może prowadzić do utraty masy kości.Utrata kości jest szczególnie kłopotliwa, ponieważ często jest nieodwracalna.

PAMIĘTAJ!

Określenie liczby kalorii, które są odpowiednie dla Ciebie zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych konsekwencji zdrowotnych opisanych powyżej. Dlatego przed rozpoczęciem diety ZAWSZE skonsultuj się z wykfalifikowanym dietetykiem.

BIBLIOGRAFIA:

1. Müller MJ, Bosy-Westphal A., Adaptive thermogenesis with weight loss in humans. Obesity (Silver Spring). 2013 Feb;21(2):218-28,

2. Ravussin E, Burnand B, Schutz Y, Jéquier E., Energy expenditure before and during energy restriction in obese patients. Am J Clin Nutr. 1985 Apr;41(4):753-9,

3. Leibel RL, Rosenbaum M, Hirsch J., Changes in energy expenditure resulting from altered body weight. N Engl J Med. 1995 Mar 9;332(10):621-8,

4. Loucks AB, Thuma JR., Luteinizing hormone pulsatility is disrupted at a threshold of energy availability in regularly menstruating women. J Clin Endocrinol Metab. 2003 Jan;88(1):297-311,

5. Williams NI, Leidy HJ, Hill BR, Lieberman JL, Legro RS, De Souza MJ., Magnitude of daily energy deficit predicts frequency but not severity of menstrual disturbances associated with exercise and caloric restriction. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2015 Jan 1;308(1):E29-39,

6. Bart L. Clarke and Sundeep Khosla, Physiology of Bone Loss, Radiol Clin North Am. 2010 May; 48(3): 483–495,

7. Ihle R, Loucks AB. Dose-response relationships between energy availability and bone turnover in young exercising women. J Bone Miner Res. 2004 Aug;19(8):1231-40.

Kontakt

: 791704286

Napisz do mnie

62-040 Puszczykowo
Gajowa 2

Presscake
Presscake
Presscake
Presscake
Presscake