5 zasad zdrowego grillowania

Informacja o korzystaniu z plików Cookies.

W celu realizacji usług ta strona zapisuje w urządzeniu użytkownika niewielkie informacje w postaci plików Cookies.

Dowiedz się więcej o plikach cookies.

Długi weekend majowy często kojarzy się z otwarciem sezonu grillowego, ale czy każdy z Was na pewno wie jak bezpiecznie grillować?

Rrozpalenie grilla.

Pamiętajcie, żeby do rozpalania grilla używać brykietu lub węgla pochodzącego z drzew liściastych, czyli takiego niezawierającego żywicy. Warto zaznaczyć, że w trakcie grillowania, gdy żar przygasa, nie należy dorzucać podpałek. Ich opary niestety mogą być szkodliwe.

Wybór mięsa.

Najczęściej grill kojarzy się z kiełbasą i karkówką, niestety są to mięsa i wyroby zawierające duże ilości tłuszczów nasyconych, czyli takich, które wpływają niekorzystnie na nasz układ sercowo-naczyniowy. Owszem, w trakcie grillowania znaczna ilość tłuszczu się wytopi, ale nie wszystko. Pamiętajmy też, że tłuszcz, który kapie na rozżarzony węgiel, sprzyja powstawaniu rakotwórczych związków.

Wróćmy jeszcze do kiełbas, które często w swoim składzie zawierają mnóstwo dodatków takich jak wzmacniacze smaku, aromaty, barwniki, konserwanty, stabilizatory, nie mówiąc już o znikomej zawartości mięsa w niektórych wyrobach. Dlatego zawsze sprawdzajcie etykiety i pamiętajcie im krótszy skład, tym lepiej!

Jako dietetyk sugeruje wybieranie chudszych gatunków mięsa np. piersi z kurczaka lub indyka albo ryb, które również doskonale sprawdzą się na ruszcie!

Oczywiście karkówka zjedzona od czasu do czasu nikomu nie zaszkodzi, warto jednak zachować umiar w tej kwestii.

Na koniec chciałabym zaznaczyć, że mocno przypieczone mięso, nie będzie dobrym wyborem, gdyż będzie zawierać heterocykliczne aminy aromatyczne oraz wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, obydwa związki mogą powodować nowotwory.

Domowe sosy i marynaty.

W okresie wiosenno-letnim półki sklepowe uginają się od gotowych sosów, marynat i gotowych produktów na grilla (ich świeżość czasami trudno ocenić). Niestety większość z nich będzie bazować na wzmacniaczach smaku, sztucznych aromatach, barwnikach i wielu innych dodatkach. Dlatego zachęcam do samodzielnego przygotowania sosów i marynat.

Unikajmy wysokokalorycznego majonezu, sosy lepiej zrobić na bazie jogurtu naturalnego, który jest niskokalorycznym produktem, w tym miejscu mogę zaproponować sos czosnkowy lub tzatziki. Z kolei ketchup często w swoim składzie ma duże ilości cukru, dlatego znów podkreślę, jak ważne jest czytanie etykiet. Warto zrobić samemu dip pomidorowy np. z dodatkiem świeżej bazylii.

Mięso najlepiej marynować w dobrej jakości olej rzepakowym lub oliwie z oliwek z dodatkiem ulubionych ziół i przypraw. Jeżeli chcemy uzyskać wyjątkowo soczyste mięso, to możemy rozważyć marynatę na bazie jogurtu lub maślanki.

Nie zapominaj o warzywach.

Nie wyobrażam sobie grilla bez sałatek! Warzywa są niskokaloryczne, a wypełniając żołądek, dają uczucie sytości, oprócz tego są źródłem wielu cennych witamin, składników mineralnych i antyoksydantów. Jako dodatek polecam szczególnie odświeżające sałatki z dodatkiem ogórka i mięty np. tabbouleh.

Warzywa sprawdzą się także na grillu, tutaj szczególnie polecam kukurydzę, cukinię, bakłażany, szparagi oraz paprykę.

Tacki.

Niestety, grill w klasycznym wydaniu nie należy do polecanych sposobów obróbki termicznej, gdyż w jego tracie wytwarzają się wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), które są związkami o własnościach rakotwórczych. Dlatego, aby bezpiecznie grillować, należy sięgać po specjalne tacki, na których będziemy układać mięso czy warzywa. Ograniczają one kapanie tłuszczu na rozgrzany węgiel, a tak jak wcześniej wspomniałam, to właśnie wtedy tworzą się rakotwórcze związki.

Kontakt

: 791704286

Napisz do mnie

62-040 Puszczykowo
Gajowa 2

Presscake
Presscake
Presscake
Presscake
Presscake