Pomarańcze - właściwości i wartości odżywcze

Informacja o korzystaniu z plików Cookies.

W celu realizacji usług ta strona zapisuje w urządzeniu użytkownika niewielkie informacje w postaci plików Cookies.

Dowiedz się więcej o plikach cookies.

Pomarańcze są źródłem błonnika, witaminy C, tiaminy, kwasu foliowego, potasu i przeciwutleniaczy. Owoce te składają się głównie z węglowodanów (i wody), jednak w 100 g produktu znajduje się tylko 47 kcal. Pomimo zawartości cukrów prostych pomarańcze mają niski indeks glikemiczny (IG) wynoszący ok. 42. Wszystko za sprawą błonnika pokarmowego, którego ilość oscyluje w granicach 1,9 g w 100 g pomarańczy. Główne włókna występujące w pomarańczach to pektyna, celuloza, hemiceluloza i lignina. Błonnik pokarmowy ma wiele korzyści zdrowotnych, m.in. poprawia perystaltykę jelit oraz obniża poziom cholesterolu.

Dwie główne klasy przeciwutleniających związków roślinnych w pomarańczach to karotenoidy i związki fenolowe. W tych owocach znajdziemy takie antyoksydanty jak hesperydyna czy β-karoten. W czerwonych pomarańczach występuje również likopen. Hesperydyna m.in. poprawia stan naczyń krwionośnych. Pomarańcze i inne owoce cytrusowe są bogate w kwas cytrynowy i cytryniany, które przyczyniają się do ich kwaśnego smaku. Badania wskazują, że powyższe związki mogą pomóc w zapobieganiu tworzenia się kamieni nerkowych.

Jedzenie całych pomarańczy jest zdrowsze niż picie soku pomarańczowego. Soki owocowe mają zwykle wysoką zawartość cukru i nie są tak sycące, jak całe owoce. Łatwo jest wypić szklankę soku wyciśniętego z 2-3 dużych pomarańczy, prawda? Zjedzenie takiej samej liczby owoców sprawia niektórym problem, a ilość kalorii jest przecież taka sama! Poza tym warto dodać, że w soku znajdziemy mniej błonnika pokarmowego.

Kontakt

: 791704286

Napisz do mnie

62-040 Puszczykowo
Gajowa 2

Presscake
Presscake
Presscake
Presscake
Presscake