Cytryny - właściwości i wartości odżywcze

Informacja o korzystaniu z plików Cookies.

W celu realizacji usług ta strona zapisuje w urządzeniu użytkownika niewielkie informacje w postaci plików Cookies.

Dowiedz się więcej o plikach cookies.

Cytryna jest źródłem witaminy C, błonnika pokarmowego i związków biologicznie czynnych. Te składniki odżywcze są odpowiedzialne za szereg korzyści zdrowotnych.

Stwierdzono, że związki roślinne znajdujące się w cytrynie - mianowicie hesperydyna i diosmina - obniżają poziom cholesterolu. Ponadto te dwa związki zapewniają prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych oraz zmniejszą ich przepuszczalność. Hesperydyna razem z witaminą C wpływa na syntezę kolagenu, z kolei diosmina wykazuje właściwości przeciwobrzękowe. Z powyższych względów, hesperydyna i diosmina mogą wspomagać leczenie żylaków.

W cytrynie znajdziemy również związek o nazwie rutyna, który wzmacnia i uszczelnia naczynia włosowate, wykazuje właściwości przeciwzapalne, oraz przedłuża działanie witaminy C (dlatego często w suplementach łączy się kwas askorbinowy i rutynę).

Warto wspomnieć, że w skórce cytryny znajdziemy limonen – silny antyoksydant, który neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników.

W ostatnim poście o grejpfrutach pisałam o korzystnym działaniu kwasu cytrynowego w kontekście powstawania kamieni nerkowych. Cytryna również zawiera ten kwas organiczny, a więc również wykazuje działanie ochronne.

W tych żółtych owocach znajdują się terpeny, które pobudzają produkcję śliny. Wraz z wydzielaniem śliny rośnie produkcja enzymów trawiennych. W tym miejscu warto wspomnieć o pektynach, zawartych w miąższu cytryny, które korzystnie wpływają na prace jelit. Pektyny, to forma rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który m.in. korzystnie wpływa na gospodarkę węglowodanową.

Cytryny są nie tylko bardzo zdrowymi owocami, ale mają również wyraźny, przyjemny smak i zapach, dzięki czemu są doskonałym dodatkiem do potraw i napojów.

UWAGA! W liściach herbaty może być zawarty glin, zazwyczaj występuje w bardzo małych ilościach i w postaci trudno przyswajanej, dlatego nie jest on zagrożeniem dla organizmu. Niestety sytuacja może się zmienić, gdy do gorącej herbaty dodamy cytrynę. W tym przypadku tworzy się przyswajalny związek - cytrynian glinu - który może wykazywać niekorzystne działanie szczególnie w kontekście układu nerwowego (może kumulować się w mózgu i zwiększać ryzyko choroby alzheimera). Jak można tego uniknąć? Należy dodawać cytrynę do herbaty pozbawionej liści/torebki. Sugeruje się również, że lepiej dodawać cytrynę do trochę przestudzonego naparu.

Kontakt

: 791704286

Napisz do mnie

62-040 Puszczykowo
Gajowa 2

Presscake
Presscake
Presscake
Presscake
Presscake