Co zamiast cukru?

Informacja o korzystaniu z plików Cookies.

W celu realizacji usług ta strona zapisuje w urządzeniu użytkownika niewielkie informacje w postaci plików Cookies.

Dowiedz się więcej o plikach cookies.

Jak wszyscy wiemy cukier stanowi największego wroga w walce z otyłością, dlatego dużo osób nie tylko tych będących na diecie, ale również tych chcących się lepiej odżywać, poszukuje zdrowych i niskokalorycznych alternatyw dla białego cukru. Sprawdźmy, które z nich są warte naszej uwagi.

Erytrol

Praktycznie pozbawiony kalorii (20-40 kalorii w 100g) związek należący do grupy alkoholi, oznaczony symbolem E968, który w wyglądzie i smaku przypomina tradycyjny cukier. Jednak ma od niego mniejszą słodycz dlatego trzeba go użyć trochę więcej, aby uzyskać taki sam stopień słodkości. Warto dodać, że erytrol pozostawia uczucie chłodu w jamie ustnej, jednak bez niechcianych obcych posmaków. Dlatego nadaje się zarówno jako dodatek do zimnych deserów, jak i do ciast.

Kolejnym atutem jest fakt, iż organizm człowieka go nie metabolizuje, dlatego erytrol w postaci niezmienionej wydalany jest z organizmu i przeciwieństwie do ksylitolu nie jest fermentowany przez bakterie jelitowe, w związku z czym nie powoduje wzdęć ani dyskomfortu w jamie brzusznej.

Do zdecydowanych zalet erytrolu należy jego zerowy indeks glikemiczny, który sprawia, że słodzik ten jest idealny dla diabetyków. Tak samo, jak stewia oraz ksylitol, nie jest przyczyną próchnicy. Ponadto badacze przypisują mu funkcję antyoksydacyjną!

Czytając o erytrolu możemy zauważyć, że posiada zdecydowanie korzystne właściwości, a Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała go za całkowicie bezpieczny związek.

Stewia

Naturalna słodycz, która pochodzi z liści południowo amerykańskiej rośliny. Zawarte w niej glikozydy stewiolowe są zdecydowanie słodsze od sacharozy, a w dodatku pozbawione kalorii, co czyni z nich bardzo pożądany zamiennik cukru.

Co więcej, dotychczas przeprowadzone badania sugerują, że związki te są bezpieczne dla człowieka, a nawet mogą wpływać korzystnie na nasz organizm, poprzez obniżenie ciśnienia tętniczego krwi oraz poziomu cholesterolu. Dlatego jest to idealny dodatek do napoi czy zimnych deserów. Niestety stewia nie koniecznie sprawdza się przy wypieku ciast, bowiem w większej ilości może pozostawiać gorzki posmak, inni z kolei skarżą się na zielonkawy kolor, który czasami pojawia się w wypiekach z użyciem jasnej mąki.

W żywności znajdziemy ją pod numerem E960.

Uwaga! Kupując słodzik ze stewią, dokładnie sprawdź jego skład! Do niektórych dodawane są np. maltodekstryny, które znacznie podnoszą kaloryczność produktu.

Ksylitol

Znany również jako cukier brzozowy (dodatek do żywności o numerze E967), który w 100g posiada 240 kalorii. Cieszy się dużym powodzeniem ze względu na smak zbliżony do tradycyjnego cukru.

Dodatkowym atutem jest odporność na działanie wysokich temperatur, w związku z tym idealnie nadaje się do wypieków.

To nie koniec zalet! Związek ten nie powoduje próchnicy.

Ponadto zalecany jest diabetykom, gdyż ma niski indeks glikemiczny.

Niektóre badania sugerują pozytywny wpływ na proces mineralizacji kości, co może mieć szczególne znaczenie dla osób z osteoporozą.

Ksylitol jest uznany za całkowicie bezpieczny dla ludzi, jednak u psów związek ten może wywołać uszkodzenie wątroby, a czasem doprowadzić do śmierci zwierzaka!

Ksylitol należy do alkoholi i niestety nie zawiera w swoim składzie żadnych witamin i składników mineralnych.

Osoby z zespołem jelita drażliwego powinny uważać na ten słodzik, czasami może powodować przelewania, wzdęcia oraz biegunki.

Daktyle

Słodkie i kaloryczne owoce, które mają szerokie zastosowanie w kuchni, a w związku z tym, że składają się głównie z węglowodanów (aż 74g w 100g suszonych daktyli, z czego zdecydowana większość stanowią cukry proste) można stosować je jako substytut cukru np. jako dodatek do ciast, deserów, do produkcji dżemów oraz syropów.

Ten ostatni można zrobić w prosty sposób, zalewając suszone daktyle wodą, czekając, aż owoce zmiękną i blendując na gładki mus.

Daktyle w swoim składzie zawierają sporo potasu (około 696 mg), magnezu (około 54 mg), cynku (około 0,44 mg) oraz witamin z grupy B. Natomiast suszone owoce obfitują w błonnik (który reguluje perystaltykę jelit), ale też w salicylany, które mają działanie przeciwzakrzepowe (muszą unikać ich osoby z alergią na salicylany!). Kaloryczność wynosi 277 w 100g suszonych owoców.

Daktyle mają wysoki indeks glikemiczny dlatego osoby z cukrzycą powinny na nie uważać.Do najbardziej popularnych należy odmiana medjool, która przy okazji jest największa wśród daktyli, charakteryzuje się bogatym smakiem i soczystym miąższem.

Uwaga! Wybierając suszone owoce, kierujmy się składem podanym na opakowaniu, nie wkładajmy do koszyka tych produktów, które w swoim składzie zawierają dwutlenek siarki (E220), kwas benzoesowy (E210) bądź benzoesan sodu (E211).

Miód

Od wieków znany jest ze względu na swoje antybakteryjne właściwości. Chociaż 100g tego produktu ma ponad 300 kalorii, to jednak w odróżnieniu od cukru zawiera wiele cennych składników takich jak enzymy pochodzące z gruczołów ślinowych pszczół, nadtlenek wodoru, kwasy organiczne, olejki eteryczne, mikroelementy oraz acetylocholina, tej ostatniej przypisuje się właściwości obniżające ciśnienie tętnicze krwi.

Mimo jego zalet nie zapominajmy, że składa się głównie z monosacharydów, dlatego osoby z cukrzycą oraz osoby odchudzające się powinny zdecydowanie unikać tego produktu.

Pamiętajmy również, że miód traci swoje właściwości pod wpływem wysokiej temperatury! Jeżeli jednak zdecydujemy się na dodanie miodu do wypieków, to musimy mieć na uwadze fakt, że miód ma większy ciężar właściwy niż cukier, dlatego nie zastępujmy ich w proporcjach 1:1.

Wskazana jest redukcja liczby innych płynów, aby konsystencja ciasta była odpowiednia. W niektórych wypadkach (jeżeli w przepisie nie występuje kwaśna śmietana lub maślanka) warto dodać odrobinę sody oczyszczonej, aby zneutralizować kwasowy odczyn.

Ciekawostki:

  • Krystalizacja miodu nie zmienia jego właściwości, a wręcz świadczy o tym, że produkt jest naturalny. Czas krystalizacji w dużej mierze zależy od rodzaju – najszybciej proces ten zachodzi w miodach rzepakowych, natomiast najwolniej w akacjowych.
  • W ostatnich latach popularność zyskał miód manuka pochodzący z Nowej Zelandii, który charakteryzuje się bardzo dużą zawartością methylglyoxalu, czyli związku o działaniu antybakteryjnym.
  • Uwaga! Niemowlętom poniżej 1 roku życia nie należy podawać miodu, ponieważ występują tam przetrwalniki bakterii Costridium botulinum (pałeczki jadu kiełbasianego), które mogą powodować botulizm dziecięcy.

Syrop klonowy

Kolejny bardzo popularny zamiennik cukru, którego właściwości zdrowotne wychwalane są na wielu stronach internetowych. Czy faktycznie zasługuje na naszą uwagę?

100g produktu ma 265 kalorii i 63 gramy węglowodanów, z czego większość stanowi sacharoza. W jednej łyżce znajdziemy 10 mg wapnia, 21 mg potasu, 0,01 mg żelaza, 0,15 mg cynku czy 0,1 mg witaminy B2 dlatego nie nazwałabym tego produktu skarbnicą witamin i minerałów jak możemy o nim przeczytać na różnych stronach.

Oczywiście są to ilości większe niż w białym czy brązowym cukrze, dlatego wybór syropu będzie po prostu mniejszym złem.

Cukier kokosowy

Ostatnio bardzo często reklamowany jako słodzik o niskim indeksie glikemicznym, jednak zasługą tej cechy jest wysoka zawartość fruktozy, która niestety jest metabolizowana w inny sposób niż glukoza co w konsekwencji przekłada się na pogorszenie profilu lipidowego, a nawet może prowadzić do miażdżycy naczyń krwionośnych czy otłuszczenia wątroby.

Jedynymi pozytywnymi aspektami cukru kokosowego jest jego przyjemny smak, możliwość poddawania obróbce termicznej oraz zawartość pewnych ilości potasu, magnezu, żelaza czy cynku. Niestety to nie wystarczy, tym bardziej że kaloryczność tego produktu to około 380 kalorii w 100g!

Syrop z agawy

Można o nim powiedzieć to samo co o kokosowym słodziku, po pierwsze niski indeks glikemiczny, którym kuszą producenci wynika z dużej zawartości fruktozy (niektóre źródła podają liczbę przekraczającą 90%!!) a jak już wiemy, jej nadmiar w diecie nie jest pożądany.

PODSUMOWUJĄC

Zdecydowanie najlepszą alternatywą dla białego cukru jest erytrol, który ma znikomą kaloryczność, zerowy indeks glikemiczny a do tego jest uważany za bezpieczny. Podobne zalety posiada stewia. Według mnie te dwa zamienniki naprawdę są godne uwagi.

W dalszej kolejności możemy przyjrzeć się ksylitolowi, który ma niski indeks glikemiczny, nie powoduje próchnicy, jednak nadal jest pewnym źródłem kalorii (około 17 kcal w łyżeczce).

Na dalszy plan schodzą daktyle oraz miód, które mają wysoki indeks glikemiczny i całkiem sporą kaloryczność. Łyżeczka miodu to około 39 kcal a jeden suszony daktyl posiada 14 kcal, odmiana medjool aż 75 kcal. Oczywiście nie musimy od razu ich eliminować z diety! Bowiem mają pewne wartości odżywcze oraz niezaprzeczalne walory smakowe. Jednak nie są to produkty zalecane osobą z cukrzycą.

Nie polecam takich słodzików jak syrop z agawy, syrop klonowy, cukier kokosowy czy cukier trzcinowy, są to produkty, wokół których działa dobra kampania marketingowa jednak są to produkty drogie, o zbliżonej kaloryczności do cukru białego, często obfitujące we fruktozę, która w dużych ilościach może siać spustoszenie w ludzkim organizmie. A znikoma zawartość składników mineralnych nie jest w stanie uczynić z nich produktu zdrowego. Dlatego wybierajmy świadomie!

Kontakt

: 791704286

Napisz do mnie

62-040 Puszczykowo
Gajowa 2

Presscake
Presscake
Presscake
Presscake
Presscake